
This compilation of material for “Eye on the World” is presented as a service
to the Churches of God. The views stated in the material are those of the
writers or sources quoted by the writers, and do not necessarily reflect the
views of the members of the Church of God Big Sandy. The following articles
were posted at churchofgodbigsandy.com for the weekend of July 1, 2017.

Compiled by Dave Havir

Luke 21:34-36—“But take heed to yourselves, lest your souls be weighed
down with self-indulgence, and drunkenness, or the anxieties of this life, and
that day come on you suddenly, like a falling trap; for it will come on all
dwellers on the face of the whole earth. But beware of slumbering; and every
moment pray that you may be fully strengthened to escape from all these
coming evils, and to take your stand in the presence of the Son of Man”
(Weymouth New Testament).

★ ★ ★ ★ ★

An article by Patrick Goodenough titled “Trump Administration Rejects UN
Human Rights Council’s ‘Safe Abortion’ Text” was posted at cnsnews.com on
June 23, 2017. Following are excerpts of the article.

__________

What a difference a year makes. Last summer, the Obama administration not
only supported a text at the U.N. Human Rights Council that included a call
for access to “safe abortion where such services are permitted by national
law” but also co-sponsored it, despite not then being a member of the
Geneva-based body.

On Thursday, when this year’s version of the resolution came around for a
vote again, the Trump administration rejected the abortion reference, re-
minding the HRC that key international documents drawn up in the 1990s did
not create a “right” to abortion.

The broader resolution, dealing with eliminating violence against women, was
adopted without a vote, but not before Jason Mack, a member of the United
States’ U.N. contingent, distanced the U.S. from the paragraph containing the
abortion reference.

Eye on the World
July 1, 2017



The section in question includes “safe abortion where such services are permit-
ted by national law” among a list of “quality comprehensive sexual and repro-
ductive health care services” which countries’ health services should provide.

Mack explained that the U.S. supported the “spirit” of the broader text, and
that it “joins other members of this council in condemning all acts of violence
against women and girls.”

“However, we must dissociate from the consensus on operational paragraph
9,” he continued.

“We do not recognize abortion as a method of family planning, nor do we sup-
port abortion in our reproductive health assistance.”

After taking office, President Trump reinstated a Reagan-era policy that pro-
hibits federal funding for organizations that promote or perform abortions
abroad. Last month Secretary of State Rex Tillerson approved a significant
expansion of that “Mexico City policy,” which now applies not just to funds for
family planning programs but to all U.S. foreign health assistance.

Mack said the U.S. believes that women should have equal access to repro-
ductive health care, and pointed out that the U.S. remains the world’s num-
ber one bilateral donor of reproductive health and family planning assistance.

The “Accelerating efforts to eliminate violence against women” resolution
adopted by the HRC on Thursday invoked key international documents that
came out of the International Conference on Population and Development in
Cairo in 1994, and the 1995 Beijing world conference on women a year later.

Mack said the U.S. remains committed to the commitments contained in
those texts, but stressed that it has long been made clear there is interna-
tional consensus that they do not create a “right” to abortion.

After the Beijing conference delivered its “platform for action,” some advocacy
groups took to interpreting terms in the document such as “reproductive rights”
and “reproductive health services” as including a global right to an abortion.

Citing the Beijing document, some non-governmental organizations sought to
put pressure on governments, especially in the developing world, to amend
their abortion laws.

That question has roiled U.N. events in more than one occasion, including in
2005, when the U.N. Commission on the Status of Women (CSW) met in New
York to review progress made over the decade since Beijing.

The Bush administration held up proceedings over the issue, proposing an
amendment to a draft political statement to make it clear the Beijing platform
for action did not create a right to abortion.

Lobbying and debate continued for several days, before the administration
withdrew the amendment, but only after it had been made clear there was
consensus that the terms in question—in the words of the U.S. delegation

2 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 3 of 30

head—“do not include abortion or constitute support, endorsement, or pro-
motion of abortion or the use of abortifacients.”

The U.S. said it had accomplished its goal and pro-life groups, which had
drawn hundreds of thousands of messages of support from around the world
for the U.S. stance, also declared a win.

Pro-lifers welcomed Thursday’s development.

The Minnesota Citizens Concerned for Life Global Outreach group, an inter-
national NGO, said it fully supported and was encouraged by the administra-
tion’s decision to oppose abortion as a legitimate “treatment” for women.

“Advocates of abortion on demand have worked for many years to insert
abortion rights language into every conceivable U.N. document, treaty and
statement, regardless of whether those instruments address the care of
unborn children and their mothers,” the group said in a statement.

When last year’s version of the “Accelerating efforts to eliminate violence
against women” resolution came up before the HRC, the U.S. was not a mem-
ber, since it was taking an obligatory one-year break following two consecutive
terms. (It won a new three-year term last October, beginning in January 2017.)

Despite not being a member of the 47-seat council, the Obama administra-
tion joined other mostly Western and Latin American countries in co-spon-
soring the text.

On that occasion it was left to Paraguay to raise concerns about the abortion
reference.

Its delegate argued that the HRC could not condemn the death penalty but
then with the same voice support an action—abortion—that results in the dis-
appearance of a human life.

The Obama administration was an enthusiastic participant of the HRC, even
while acknowledging its flaws. Its successor by contrast has signaled that it
is reviewing its participation, highlighting some of those same flaws, prima-
rily a systemic anti-Israel bias and the fact some members of the U.N.’s top
human rights body are themselves right abusers.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Patrick Goodenough titled “Qatar Told to Sever Ties With Muslim
Brotherhood, Hamas, and Shut Down Al-Jazeera” was posted at cnsnews.com
on June 23, 2017. Following is the article.

__________

Saudi Arabia and three allies that have cut ties to Qatar want the small Gulf
state to cut ties with the Muslim Brotherhood and all U.S.-designated foreign
terrorist organizations and shut down the Al-Jazeera TV network.



The AP says it received a copy of the list of 13 demands from one of the gov-
ernments involved in the diplomatic standoff. It’s not clear how much it dif-
fers from a list of ten Saudi demands, reported on by Al-Jazeera two weeks
ago but never confirmed.

Accusing Qatar of supporting extremists and Iran, Saudi Arabia, Egypt, Bah-
rain and the United Arab Emirates have suspended diplomatic ties and sev-
ered air links, among other measures.

Secretary of State Rex Tillerson earlier this week called on the four countries
to present Qatar with a list of “reasonable and actionable” demands it should
meet to end the row.

State Department spokeswoman Heather Nauert on Thursday reiterated that
expectation, while declining to comment on the contents of the list.

“The secretary has been really very clear with all the parties about this,” she told
a daily briefing. “If you’re going to ask Qatar to do something, and to do some-
thing differently, it has to be something that they are actually capable of doing.”

Early on in the dispute President Trump sided with the Saudis and their part-
ners, praising them on Twitter for acting on his appeals during last month’s
summit in Riyadh for countries in the region to cut off financing of extremism.

But after a fortnight of unsuccessful mediation attempts, the State Depart-
ment in a startling shift earlier this week signaled that the U.S. was running
out of patience with the Saudi-led quartet.

“We are mystified that the Gulf States have not released to the public nor to
the Qataris the details about the claims that they are making toward Qatar,”
Nauert said on Tuesday.

“At this point we are left with one simple question. Were the actions really
about their concerns regarding Qatar’s alleged support for terrorism or were
they about the long simmering grievances between and among the GCC [Gulf
Cooperation Council] countries?”

According to the list seen by the AP, the Saudi-led group want to Qatar,
among other things to:

� Shut down Al-Jazeera, the Doha-based network that some governments in
the region have long accused of promoting the Muslim Brotherhood and other
controversial groups, and of interference in their domestic affairs.

As CNSNews.com reported earlier, Al-Jazeera this month published a fatwa
defending Qatar against the allegations of terror-sponsorship—written by a
radical cleric who has been designated by the U.S. and U.N. for facilitating
and funding terrorism.

� Sever ties with the Muslim Brotherhood, the Islamist group outlawed by
Egypt and some of the GCC countries. Its spiritual leader, Egyptian Sunni
cleric Yusuf Qaradawi, is based in Qatar and appears regularly on Al-Jazeera.

4 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



� Hand over individuals wanted by the Saudi-led quartet for terrorism. Earlier
this month the four countries listed a number of Qatar-based individuals and
organizations they said were “linked to terror.” Qaradawi was among them.

� End diplomatic ties with Iran and limit trade with Iran to business that does
not violate U.S. sanctions.

� Stop funding groups that are designated by the U.S. government as for-
eign terrorist organizations. The FTO most closely associated with Qatar is
the Palestinian terror group Hamas, whose leader was until recently based in
Doha, since leaving Damascus early on during the Syrian civil war.

Other FTOs with whom some Qataris sympathize include Hezbollah, the
Islamic State of Iraq and Syria (ISIS/ISIL) and al-Qaeda.

A senior U.S. Treasury Department official in a 2014 speech described Qatar—
along with Kuwait—as “more permissive jurisdictions” for people collecting funds
for terror groups in Syria, including ISIS and the al-Qaeda affiliate, al-Nusra.

He also noted that Qatar “has for many years openly financed Hamas, a
group that continues to undermine regional stability.”

★ ★ ★ ★ ★

An article by Eleanor Ross titled “How to Survive Nuclear War: Japan Warns
Citizens About North Korea Attack” was posted at newsweek.com on June 26,
2017. Following are excerpts of the article.

__________

Japan is on red-alert in the face of North Korea’s repeated missile tests, with
ten launches by Pyongyang during 2017 including one in which a Hwasong-
12 rocket reached an altitude of more than 1,300 miles and landed in just
200 miles off the Japamese coast.

Japan is now readying itself in case of nuclear attack and the government has
published advice on how citizens can survive. They have been told that if
inside a building, they must lie down on the floor, protect their heads, and
stay away from windows. Citizens will be alerted by a public address system
currently used for alerting cities to earthquakes and tsunamis.

Detailed instructions on how to keep safe in the event of nuclear attack are
being aired by 43 television stations, while 70 newspapers are publishing
details of key ways citizens can protect themselves, between now and July,
Kyodo News reported.

Bomb shelter sales have increased in Japan and there is now a waiting list
despite the $250,000 price tag. The company, Oribe Seiki Seisakusho, based
in Kobe, has sold out of 50 Swiss-made air purifiers, which are said to keep
out radiation and poisonous gas and cost $5,630.

Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 5 of 30



Japan can protect itself from missiles using the Aegis anti-missile system,
which is used by Japan’s Maritime Self-Defense Force. But can only intercept
missiles flying at 650 miles rendering it useless against the Hwasong-12.

Self-defence forces also have the Patriot PAC-3 surface-to-air missile inter-
cept, but again, it would struggle to intercept a missile travelling as quickly
as the Hwasong-12, according to the Nikkei Review.

In April, Japan held evacuation drills in schools, which was the first time since
the Second World War the government had informed citizens how to stay safe
in the event of an attack.

Japanese prime minister Shinzo Abe announced that North Korea might send
sarin-tipped missiles towards Japan, a potent and lethal nerve gas. Sarin was
used by a Japanese doomsday cult in 1995 to kill 12 people and injured thou-
sands on Tokyo subway trains.

Japan is believed to be a target for North Korea as it plays host to around
50,000 American troops, most of which are stationed in Okinawa Island at a
U.S. airbase. After the Second World War, Japan was not permitted to create
its own military, so the United States has a heavy presence in the country.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Kevin Loria titled “A Huge Crack in Antarctic Ice is ‘Hours, Days,
or Weeks’ From Breaking Off An Iceberg the Size of Delaware” was posted at
businessinsider.com on June 28, 2017. Following is the article.

__________

The 1,000-foot-thick, Delaware-sized iceberg that’s getting ready to break off
of Antarctica’s Larsen C ice shelf could calve within “hours, days, or weeks,”
researchers say.

Scientists monitoring the ice shelf report that from June 24 to June 27, the
outer end of the iceberg started to accelerate to the fastest speeds ever
recorded at this location—a development they say is a “notable departure
from previous observations.”

As of May 31, the crack itself had just about eight miles to go before the ice-
berg would break free. The crack has not lengthened in the past month, so
the ice is still attached. But that ice has suddenly started to move far faster
than it ever has: more than 30 feet per day.

Researchers can’t say when the rift will cause the ice to break off the shelf,
but when it does calve, that will remove 10% of the Larsen C shelf. The 2,000-
square-mile iceberg would then become the third largest in recorded history.

The increase in the iceberg’s movement speed is “another sign that the ice-
berg calving is imminent,” scientists from Swansea University in the UK wrote
on the website for Project MIDAS, which is tracking the rift.

6 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 7 of 30

The researchers also warn that the break could destabilize the entire 19,300-
square-mile shelf and eventually cause it to disintegrate. This happened with
the Larsen B ice shelf after a similar iceberg calved from there in 2002.

The Sentinel-1 satellite image data below illustrates the substantial change in
ice speed from early June to late June.

The Project MIDAS team said on June 24 that the rift has been widening
about 6 feet per day since the end of May, but there has been no observable
change in the length of the crack since then.

When the iceberg does break free and sail into the Southern Ocean, it should
not contribute to sea level rise, since it’s already on the water. But if the full
Larsen C ice shelf collapses, the land-based glaciers that it is holding back
could have a significant impact on sea level.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Hannah Osborne titled “Yellowstone Supervolcano Earthquakes
Swarm Reaches 878 Events in Just Two Weeks” was posted at newsweek.com
on June 27, 2017. Following are excerpts of the article.

__________

Over 800 earthquakes have now been recorded at Yellowstone supervolcano
over the last two weeks, with the ongoing swarm taking place on the west-
ern edge of the National Park.

But there is virtually no risk of the volcano erupting, the United States
Geological Survey (USGS) currently lists the volcano alert level as normal and
the aviation color, which lists the potential risk to fights, is at green.

The current earthquake swarm began on June 12. A week later, the USGS put
out a statement to say that 464 earthquakes had been recorded, with the
largest being magnitude 4.4 “This is the highest number of earthquakes at
Yellowstone within a single week in the past five years,” it said.

At the time, a spokesperson for the USGS told Newsweek activity appeared to be
“slowly winding down,” adding that “no other geological activity has been detected.”

However, in a newly released statement about the ongoing swarm, seismol-
ogists from the University of Utah said 878 events have now been recorded
at Yellowstone National Park.

“The swarm consists of one earthquake in the magnitude 4 range, five earthquakes
in the magnitude 3 range, 68 earthquakes in the magnitude 2 range, 277 earth-
quakes in the magnitude 1 range, 508 earthquakes in the magnitude 0 range, and
19 earthquakes with magnitudes of less than zero,” the latest report said.

An earthquake with a magnitude less than zero is a very small event that can
only be detected with the extremely sensitive instruments used in earthquake
monitoring.



8 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com

� Swarms in Yellowstone are a common occurrence. On average, Yellow-
stone sees around 1,500-2,000 earthquakes per year. Of those, 40 to 50 per-
cent occur as part of earthquake swarms.

� This swarm is larger than the average swarm we record but this is a nor-
mal thing to happen in Yellowstone (and other volcanic regions throughout
the world).

� The largest swarm ever recorded in Yellowstone occurred in October of
1985 and lasted for 3 months and had over 3,000 located earthquakes in it.

� In January of 2010 there was a swarm that had over 2,000 located events
in it that lasted for about a month.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Matt Vespa titled “NY Post: The Myth That Russia Hacked the
Election is Dead—And Shame on Team Obama for Peddling It” was posted at
townhall.com on June 23, 2017. Following is the article.

__________

Well, I’m not sure that myth is quite dead yet, but it appears that it took a
direct hit. Still, a majority of Democrats believe that Russia hacked the elec-
tion. And by hacked, I mean messed with vote tallies. There is no evidence
to suggest that, as DHS officials, including former Secretary Jeh Johnson,
noted this week. The Russians did not tamper with the vote totals.

Regardless, this is some of the best tin-foil hat drama from the Left in a long
time. Still, for the NY Post’s editorial board, Johnson and company’s testimo-
ny killed this myth and blamed the Obama administration for peddling it and
mishandling the situation to the point where it snowballed into unbridled hys-
teria. Now, they do admit, like everyone else, that there was a Russian inter-
ference campaign waged by fake news and social media trolls, but added that
it played no pivotal role—and it didn’t:

� Johnson told the House Intelligence Committee outright that the Russians
failed to alter “ballots, ballot counts or reporting of election results.”

� Yes, it’s clear Russia (with Vladimir Putin’s full approval) orchestrated cyber-
attacks designed to influence the 2016 contest, and also pushed fake news.

� But the hack, and release via WikiLeaks, etc., of Democratic emails pro-
duced nothing game-changing. The biggest impact was to confirm the obvious:
The Democratic National Committee favored Hillary Clinton from the start.

� Johnson also made it plain that Democrats didn’t take the problem too
seriously: “The FBI and the DNC had been in contact with each other months
before about the intrusion, and the DNC did not feel it needed DHS’s assis-
tance at that time.”



Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 9 of 30

� Johnson also explained why the Obama administration kept quiet on the
threat. The White House, he recalled, argued that a public admission of possible
Russian interference might be seen as an effort to influence the election—par-
ticularly since Donald Trump was warning “the election was going to be rigged.”

� That is: Because Obama was fervently campaigning for Clinton, the White
House figured that raising alarms about Russian interference would seem
mere electioneering.

� The administration didn’t take action until after Election Day, when it
slapped Moscow with new sanctions—putting the question of Russian inter-
ference on Page One only after Trump had won.

� It’s good that the hysteria has finally died down, but too bad Team Obama’s
handling of it all helped produce so much misdirected hysteria in the first place.

Following Hillary Clinton’s defeat, The New York Times reported that Obama
officials were rushed to spread their information about Russian meddling with
as many people in government as possible.

The only question here is why now? If Russian interference was so terrible,
why didn’t they take action?

Former CIA Director John Brennan did reach out to his Russian counterparts to tell
them to quit their activities concerning our election, but were not heeded. After
that, there was nothing. Maybe that’s why there are reports that Hillary Clinton is
actually more infuriated with Obama than James Comey or the Russians.

The issue is that Democrats are still going mad over Trump being president.
It will be exacerbated by Jon Ossoff’s loss in Georgia, making the Democratic
Party 0-4 in special elections. Maybe the Russians tampered with those vote
totals too, huh? Or maybe it’s just that the Left isn’t coming out of the polit-
ical wilderness just yet.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Matt Vespa titled “Well, Democrats Agree With Trump on Some-
thing; Obama Should Have Done More on Russia Meddling” was posted at
townhall.com on June 26, 2017. Following is the article.

__________

There’s a lot of buzz from The Washington Post’s in-depth piece about the
Obama White House’s tortured process they undertook in responding to the
Russian meddling during the 2016 election. It seems as if they dropped the
ball, especially concerning whether or not to tell the American people that
Russia was running an interference campaign.

There was no election hack, however, with Department of Homeland Security
officials, including former DHS Secretary Jeh Johnson, saying that vote tallies
were not impacted during the 2016 election. The interference campaign did-
n’t impact the election either; fake news stories did not play a pivotal role.



In May, former acting CIA Director Michael Morell said that the Obama admin-
istration appeared to have done nothing in the face of this maneuver by
Russia. Now, he says that they did somewhat okay responding to the crisis.
Obama and then-CIA Director John Brennan warned Russia over the attack
and worked with states to better secure their voting systems; Morell gave
them high marks for that.

For sitting on the information about the interference, the former intelligence
chief said the Obama White House ceded the playing field to Vladimir Putin.
For future deterrence—booting some Russians, closing some compounds, and
ineffective sanctions—he said this was an abject failure. Putin sees this as
nothing more than a slap on a wrist.

David Ignatius added that while Republicans may have been a contributing
factor to the Obama administration putting their Russian intelligence in a dark
filing cabinet for the remainder of the 2016 election, he did note that they
were scared about what the Russians would do. This administration was
scared of the Russians.

The debate over this will rage on for weeks, especially within Democratic cir-
cles where some are agreeing with President Trump: Obama should have
done more in his reaction to the Russian meddling (via Newsweek):

� The president encouraged greater scrutiny of the Obama administration,
tweeting Thursday: “By the way, if Russia was working so hard on the 2016
Election, it all took place during the Obama Admin. Why didn’t they stop them?”

� Trump’s Democrat rivals also criticized the former president Friday, after
the Washington Post reported that U.S. intelligence briefed Obama in August
that Russian President Vladimir Putin had personally ordered a campaign of
interference to help elect Trump.

� Democrat Eric Swalwell, a member of the House Intelligence Committee,
criticized Obama for being excessively cautious.

� “[The response] was inadequate. I think [the administration] could have done
a better job informing the American people of the extent of the attack,” he said.

� Others accused Obama for failing to sufficiently sanction Russia once the
election was over and the Trump administration was preparing to take power.

Let’s also circle back to where the Russia story really leads us to, or at least
where Democrats really want it to end up: Trump and his associates colluding
with Russian intelligence operatives to sink Clinton to win an election. I mean
it’s a great political thriller in the vein of the Manchurian Candidate, or a film
by Sydney Pollack or Alan J. Pakula (Parallax View)—but there’s no evidence.

None. Zip. Just gross speculation and Democrats yearning to classify Russia
as an enemy nation, which is irresponsible in the extreme.

Even The New York Times’ David Brooks, the supposed conservative on their
op-ed page, says that there’s no evidence, this isn’t as bad a Watergate, and

10 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



the politics of scandal over this hysteria is starting to worry him. But hey—
let’s look at the silver lining here: Democrats and Donald Trump think Obama
fumbled the ball on this one.

Yet, some in the Clinton camp, like former communications director Jennifer
Palmieri, decided to give her former boss some cover, saying Obama and his
team “made the best decisions they could.”

On the other hand, Hillary Clinton is reportedly more upset with Obama than
with Russia or former FBI Director James Comey for not speaking out on the
Russian meddling sooner. Before joining the Hillary campaign, Palmieri was
White House communications director under Obama.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Eric DuVall titled “California Restricts State Travel to Four States
Over LGBT Laws” was posted at upi.com on June 23, 2017. Following are
exerpts of the article.

__________

Officials in California said the state would cut off funds for travel to four other
states due to laws deemed discriminatory against the LGBT community.

California Attorney General Xavier Becerra said the Golden State would no
longer use taxpayer money to pay for employees to travel to Texas, Alabama,
Kentucky and South Dakota. Becerra cited laws passed in each state he said
discriminate against lesbians, gays, bisexuals and transgender people.

In Texas, a recent law allows state workers to avoid putting a child in the care
of a gay foster parent.

Laws in Alabama and South Dakota allow adoption agencies to turn away
same-sex couples.

In Kentucky, legislation allows schools to ban gay student organizations, Be-
cerra said.

Legislation passed by California lawmakers restricts travel for state employ-
ees using taxpayer funds if the destination permits discrimination based on
sexual orientation or gender identity. The law empowers the attorney gener-
al to make that distinction.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Steven Klett titled “California Travel Ban: What is the Travel Law
and How Many States Are Involved?” was posted at ibtimes.com on June 24,
2017. Following are excerpts of the article.

__________

Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 11 of 30



California’s Department of Justice added Texas, South Dakota, Alabama, and
Kentucky to the state’s travel ban Friday. The ban prohibits state employees
from traveling to states that have passed laws discriminating against gay, les-
bian, bisexual and transgender individuals and their families.

The new ruling expands the number of states affected by the ban to eight.
California officials, under then-Attorney General Kamala Harris, have already
banned state-funded travel to Tennessee, North Carolina, Mississippi, and
Kansas in February.

★ ★ ★ ★ ★

An article by Jennifer Van Laar titled “California Universal Healthcare Bill
Taken Off Life Support” was posted at townhall.com on June 24, 2017. Fol-
lowing are excerpts of the article.

__________

Single-payer healthcare is not going to happen in California—at least this
year. Assembly Speaker Anthony Rendon is holding the bill in the Rules
Committee until further notice, saying the bill was “woefully inadequate.”

SB 562 passed the Senate a few weeks back, just after the cost estimate of
$400 billion a year (more than double the state budget!) was released and
considerably dimmed the measure’s popularity. At the time Dems said they’d
get all of those little details worked out in committee then bring the bill back
to the Senate, but Rendon’s decision stopped that for now.

As one who’s watched Sacramento closely over the last four years, Rendon’s
move is stunning. During this era of almost unchecked Democrat power,
skeletal bills are passed and signed into law routinely, and then bureaucrats
decide the details later in the form of regulations. Last year’s slate of gun
control bills (Gunpocalypse) are a glaring example of this practice.

Nearly a year after they were signed, the Department of Justice has yet to
promulgate regulations and is asking for extra time to so. In addition, DOJ
came back to the legislature this year with a “Budget Change Proposal” ask-
ing for millions of additional dollars to implement the legislation—because the
proper financial analysis wasn’t performed during the legislative process.

Rendon’s statement ends with acknowledging that the leaders of Campaign
for a Healthy California want have single-payer healthcare initiative on the
ballot in 2018, and that they still have plenty of time to pursue that.

Knowing how much California Dems want to poke Trump in the eye, and that
their standard operating procedure is to pass incomplete, overreaching laws
without hesitation, California conservatives should breathe a sigh of relief
that this bill is stalled but remain on high alert.

★ ★ ★ ★ ★

12 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



An article by Bernard Goldberg titled “Young Voters for Old Socialists” was
posted at townhall.com on June 27, 2017. Following is the article.

__________

The thing about old socialist politicians, like Bernie Sanders, 75 and Britain’s
Jeremy Corbyn, 68, is that they have youth on their side.

Across the pond, the youth vote allowed the British Bernie Sanders to do a
lot better than the so-called experts thought he’d do in the recent general
election. Here in America, we all know how the millennials went ga-ga for
Bernie. He got more millennial votes in the primaries than Hillary Clinton and
Donald Trump—combined.

I recently made a reservation for dinner at a restaurant in a very liberal city
in North Carolina—using only my first name, Bernie—and the young hostess
told me she was hoping it was Sanders who was coming in for dinner. Maybe
she was kidding. Maybe not. She had a pleasant smile on her young face the
whole time, but a pleasant smile is pretty much obligatory in the South, espe-
cially when you’re disappointed.

The fact is, a lot of millennials like socialism. A 2016 poll conducted by
Harvard University showed that a majority of voters between 18 and 29—51
percent—rejected capitalism while a third said they supported socialism.

And a 2011 Pew poll of millennials revealed that there was more support for
socialism than capitalism. Forty-nine percent had positive views of socialism
while only 46 percent had positive views of capitalism.

How could this be? Doesn’t everybody know by now that socialism doesn’t
work? Haven’t they heard the famous Margaret Thatcher line, “The trouble
with Socialism is that eventually you run out of other people’s money”?

If they did hear it, they haven’t taken it seriously. In a New York Times op-
ed, “Why Young Voters Love Old Socialists,” Sarah Leonard, a 29-year old edi-
tor at the far-left Nation magazine explains: “(W)ithin this generation, things
like single-payer health care, public education and free college—and making
the rich pay—are just common sense.”

Of course they are. Until you run out of other people’s money.

Let’s acknowledge the obvious: Getting free stuff is fun—mainly because . . .
it’s free! So it shouldn’t be a shock that young voters fell head over heals for
a (democratic) socialist like Bernie Sanders who promised them a “free” col-
lege education paid for by those miserable rich people who have too much
money anyway.

And just imagine if the Democrats somehow manage to come up with a
young, progressive, attractive, even sexy version of the old socialist from
Vermont next time around. Republicans—and more importantly, America—
could be in serious trouble.

Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 13 of 30



But here’s where millennials get off easy: No one is calling them out for what
a lot of them are—which is greedy.

Here’s how Thomas Sowell, the great thinker from California, put it: “I have
never understood why it is ‘greed’ to want to keep the money you’ve earned,
but not greed to want to take somebody else’s money.”

So what we have is a greedy generation that feels entitled to all sorts of
things, including other people’s money. If this is the future, give me the past.

George Bernard Shaw had it right a long, long time ago when he said: “A gov-
ernment that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.”

Who knew that Paul was 25 and voted for Bernie?

Memo to millennials: You won’t be young forever. And when you get older and
have jobs and pay taxes, who do you think is going to pay for all those “free”
goodies you once demanded when you were young and—forgive me—not-
too-smart? The bill for all that “free” stuff—with interest—is going to come
due at some point, right? And by then the next generation of millennials is
also going to want “free” stuff. You’ll be paying for that, too.

One more piece of wisdom from Thomas Sowell, wisdom that young voters
in the embrace of socialism might want to consider: “If you have been vot-
ing for politicians who promise to give you goodies at someone else’s
expense, then you have no right to complain when they take your money and
give it to someone else.”

Having second thoughts yet, millennials, about the virtues of socialism?

★ ★ ★ ★ ★

A video and an article by Miranda Green, Phil Mattingly and Ashley Kilough titled
“Four GOP Senators Say They Can’t Vote for Current Republican Health Care Bill”
was posted at cnn.com on June 23, 2017. Following are excerpts of the article.

__________

Four conservative Republican senators announced Thursday that they opposed
the current version of GOP Senate leadership’s health care bill as written.

Sens. Rand Paul of Kentucky, Ron Johnson of Wisconsin, Ted Cruz of Texas and
Mike Lee of Utah said in a joint statement they’re “not ready to vote for this bill.”

“Currently, for a variety of reasons, we are not ready to vote for this bill, but
we are open to negotiation and obtaining more information before it is brought
to the floor,” the senators said. “There are provisions in this draft that repre-
sent an improvement to our current health care system, but it does not appear
this draft as written will accomplish the most important promise that we made
to Americans: to repeal Obamacare and lower their health care costs.”

14 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



Republicans can only lose two members of their 52-senator caucus in order
to pass their proposal to repeal and replace Obamacare. In a 50-50 outcome,
Vice President Mike Pence would provide the tie-breaking vote.

“As currently drafted, this bill draft does not do nearly enough to lower pre-
miums,” Cruz said in a separate statement obtained by CNN’s Dana Bash.
“That should be the central issue for Republicans—repealing Obamacare and
making healthcare more affordable.

Because of this, I cannot support it as currently drafted, and I do not believe
it has the votes to pass the Senate.”

★ ★ ★ ★ ★

Looking back to February, here are excerpts from an article by Daniel Payne titled
“16 Fake News Stories” that were posted at thefederalist.com on February 6, 2017.

__________

Since Donald Trump’s election, our media have been in the grip of an aston-
ishing, self-inflicted crisis. Despite Trump’s constant railing against the
American press, there is no greater enemy of the American media than the
American media. They did this to themselves.

We are in the midst of an epidemic of fake news. There is no better word to
describe it than “epidemic,” insofar as it fits the epidemiological model from
the Centers for Disease Control: this phenomenon occurs when “an agent and
susceptible hosts are present in adequate numbers, and the agent can be
effectively conveyed from a source to the susceptible hosts.”

The “agent” in this case is hysteria over Trump’s presidency, and the “sus-
ceptible hosts” are a slipshod, reckless, and breathtakingly gullible media
class that spread the hysteria around like—well, like a virus.

It is difficult to adequately sum up the breadth of this epidemic, chiefly be-
cause it keeps growing: day after day, even hour after hour, the media con-
tinue to broadcast, spread, promulgate, publicize, and promote fake news on
an industrial scale. It has become a regular part of our news cycle, not dis-
tinct from or extraneous to it but a part of it, embedded within the news
apparatus as a spoke is embedded in a bicycle wheel.

Whenever you turn on a news station, visit a news website, or check in on a
journalist or media personality on Twitter or Facebook, there is an excellent
chance you will be exposed to fake news. It is rapidly becoming an accepted
part of the way the American media are run.

How we will get out of this is anyone’s guess. We might not get out of it, not
so long as Trump is president of these United States. We may be up for four—
maybe eight!—long years of authentic fake news media hysteria. It is worth
cataloging at least a small sampling of the hysteria so far. Only when we fully

Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 15 of 30



assess the extent of the media’s collapse into ignominious ineptitude can we
truly begin to reckon with it.

Since Trump’s election, here’s just a small sampling of fake news that our
media and our journalist class have propagated.

� Early November: Spike in Transgender Suicide Rates

After Trump’s electoral victory on November 8, rumors began circulating that
multiple transgender teenagers had killed themselves in response to the elec-
tion results. There was no basis to these rumors. Nobody was able to confirm
them at the time, and nobody has been able to confirm in the three months
since Trump was elected.

Nevertheless, the claim spread far and wide: Guardian writer and editor-at-
large of Out Zach Stafford tweeted the rumor, which was retweeted more
than 13,000 times before he deleted it. He later posted a tweet explaining
why he deleted his original viral tweet; his explanatory tweet was shared a
total of seven times. Meanwhile, PinkNews writer Dominic Preston wrote a
report on the rumors, which garnered more than 12,000 shares on Facebook.

At Mic, Matthew Rodriguez wrote about the unsubstantiated allegations. His
article was shared more than 55,000 times on Facebook. Urban legend
debunker website Snopes wrote a report on the rumors and listed them as
“unconfirmed” (rather than “false”). Snopes’s sources were two Facebook
posts, since deleted, that offered no helpful information regarding the loca-
tion, identity, or circumstances of any of the suicides. The Snopes report was
shared 19,000 times.

At Reason, writer Elizabeth Nolan Brown searched multiple online databases
to try to determine the identities or even the existence of the allegedly sui-
cidal youth. She found nothing. As she put it: “[T]eenagers in 2016 don’t just
die without anyone who knew them so much as mentioning their death online
for days afterward.”

She is right. Just the same, the stories hyping this idea garnered at least
nearly 100,000 shares on Facebook alone, contributing to the fear and hys-
teria surrounding Trump’s win.

� November 22: The Tri-State Election Hacking Conspiracy Theory

On November 22, Gabriel Sherman posted a bombshell report at New York
Magazine claiming that “a group of prominent computer scientists and elec-
tion lawyers” were demanding a recount in three separate states because of
“persuasive evidence that [the election] results in Wisconsin, Michigan, and
Pennsylvania may have been manipulated or hacked.” The evidence? Ap-
parently, “in Wisconsin, Clinton received 7 percent fewer votes in counties
that relied on electronic-voting machines compared with counties that used
optical scanners and paper ballots.”

The story went stratospherically viral. It was shared more than 145,000 times
on Facebook alone. Sherman shared it on his Twitter feed several times, and

16 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



people retweeted his links to the story nearly 9,000 times. Politico’s Eric
Geller shared the story on Twitter as well. His tweet was retweeted just under
8,000 times. Dustin Volz from Reuters shared the link; he was retweeted
nearly 2,000 times. MSNBC’s Joy Reid shared the story and was retweeted
more than 4,000 times. New York Times opinion columnist Paul Krugman also
shared the story and was retweeted about 1,600 times.

It wasn’t until the next day, November 23, that someone threw a little water
on the fire. At FiveThirtyEight, Nate Silver explained that it was “demograph-
ics, not hacking” that explained the curious voting numbers. “Anyone making
allegations of a possible massive electoral hack should provide proof,” he
wrote, “and we can’t find any.” Additionally, Silver pointed out that the New
York Magazine article had misrepresented the argument of one of the com-
puter scientists in question.

At that point, however, the damage had already been done: Sherman, along
with his credulous tweeters and retweeters, had done a great deal to dele-
gitimize the election results. Nobody was even listening to Silver, anyway: his
post was shared a mere 380 times on Facebook, or about one-quarter of 1
percent as much as Sherman’s. This is how fake news works: the fake story
always goes viral, while nobody reads or even hears about the correction.

� December 1: The 27-Cent Foreclosure

At Politico on December 1, Lorraine Woellert published a shocking essay
claiming that Trump’s pick for secretary of the Treasury, Steve Mnuchin, had
overseen a company that “foreclosed on a 90-year-old woman after a 27-cent
payment error.” According to Woellert: “After confusion over insurance cover-
age, a OneWest subsidiary sent [Ossie] Lofton a bill for $423.30. She sent a
check for $423. The bank sent another bill, for 30 cents. Lofton, 90, sent a
check for three cents. In November 2014, the bank foreclosed.”

The story received widespread coverage, being shared nearly 17,000 times
on Facebook. The New York Times’s Steven Rattner shared it on Twitter
(1,300 retweets), as did NBC News’s Brad Jaffy (1,200 retweets), the AP’s
David Beard (1,900 retweets) and many others.

The problem? The central scandalous claims of Woellert’s article were simply
untrue. As the Competitive Enterprise Institute’s Ted Frank pointed out, the
woman in question was never foreclosed on, and never lost her home.
Moreover, “It wasn’t Mnuchin’s bank that brought the suit.”

Politico eventually corrected these serious and glaring errors. But the dam-
age was done: the story had been repeated by numerous media outlets
including Huffington Post (shared 25,000 times on Facebook), the New York
Post, Vanity Fair, and many others.

� January 20: Nancy Sinatra’s Complaints about the Inaugural Ball

On the day of Trump’s inauguration, CNN claimed Nancy Sinatra was “not
happy” with the fact that the president and first lady’s inaugural dance would

Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 17 of 30



be to the tune of Frank Sinatra’s “My Way.” The problem? Nancy Sinatra had
never said any such thing. CNN later updated the article without explaining
the mistake they had made.

� January 20: The Nonexistent Climate Change Website ‘Purge’

Also on the day of the inauguration, New York Times writer Coral Davenport
published an article on the Times’s website whose headline claimed that the
Trump administration had “purged” any “climate change references” from the
White House website. Within the article, Davenport acknowledged that the
“purge” (or what she also called “online deletions”) was “not unexpected” but
rather part of a routine turnover of digital authority between administrations.

To call this action a “purge” was thus at the height of intellectual dishonesty:
Davenport was styling the whole thing as a kind of digital book-burn rather than
a routine part of American government. But of course that was almost surely the
point. The inflammatory headline was probably the only thing that most people
read of the article, doubtlessly leading many readers (the article was shared
nearly 50,000 times on Facebook) to believe something that simply wasn’t true.

� January 20: The Great MLK Jr. Bust Controversy

On January 20, Time reporter Zeke Miller wrote that a bust of Martin Luther King
Jr. had been removed from the White House. This caused a flurry of controversy on
social media until Miller issued a correction. As Time put it, Miller had apparently
not even asked anyone in the White House if the bust had been removed. He sim-
ply assumed it had been because “he had looked for it and had not seen it.”

� January 20: Betsy DeVos, Grizzly Fighter

During her confirmation hearing, education secretary nominee Betsy DeVos
was asked whether schools should be able to have guns on their campuses.
As NBC News reported, DeVos felt it was “best left to locales and states to
decide.” She pointed out that one school in Wyoming had a fence around it
to protect the students from wildlife. “I would imagine,” she said, “that
there’s probably a gun in the school to protect from potential grizzlies.”

This was an utterly noncontroversial stance to take. DeVos was simply pointing out
that different states and localities have different needs, and attempting to man-
date a nationwide one-size-fits-all policy for every American school is imprudent.

How did the media run with it? By lying through their teeth. “Betsy DeVos
Says Guns Should Be Allowed in Schools. They Might Be Needed to Shoot
Grizzlies” (Slate). “Betsy DeVos: Schools May Need Guns to Fight Off Bears”
(The Daily Beast). “Citing grizzlies, education nominee says states should
determine school gun policies” (CNN). “Betsy DeVos says guns in schools may
be necessary to protect students from grizzly bears” (ThinkProgress). “Betsy
DeVos says guns shouldn’t be banned in schools . . . because grizzly bears”
(Vox). “Betsy DeVos tells Senate hearing she supports guns in schools
because of grizzly bears” (The Week). “Trump’s Education Pick Cites ‘Potential
Grizzlies’ As A Reason To Have Guns In Schools” (BuzzFeed).

18 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



The intellectual dishonesty at play here is hard to overstate. DeVos never said
or even intimated that every American school or even very many of them might
need to shoot bears. She merely used one school as an example of the neces-
sity of federalism and as-local-as-possible control of the education system.

Rather than report accurately on her stance, these media outlets created a
fake news event to smear a reasonable woman’s perfectly reasonable opinion.

� January 26: The ‘Resignations’ At the State Department

On January 26, the Washington Post’s Josh Rogin published what seemed to be
a bombshell report declaring that “the State Department’s entire senior man-
agement team just resigned.” This resignation, according to Rogin, was “part of
an ongoing mass exodus of senior Foreign Service officers who don’t want to
stick around for the Trump era.” These resignations happened “suddenly” and
“unexpectedly.” He styled it as a shocking shake-up of administrative protocol
in the State Department, a kind of ad-hoc protest of the Trump administration.

The story immediately went sky-high viral. It was shared nearly 60,000 times
on Facebook. Rogin himself tweeted the story out and was retweeted a stag-
gering 11,000 times. Washington Post columnist Anne Applebaum had it
retweeted nearly 2,000 times; journalists and writers from Wired, The Guar-
dian, the Washington Post, Bloomberg, ABC, Foreign Policy, and other publi-
cations tweeted the story out in shock.

There was just one problem: the story was more a load of bunk. As Vox
pointed out, the headline of the piece was highly misleading: “the word ‘man-
agement’ strongly implied that all of America’s top diplomats were resigning,
which was not the case.” (The Post later changed the word “management” to
“administrative” without noting the change, although it left the “manage-
ment” language intact in the article itself).

More importantly, Mark Toner, the acting spokesman for the State
Department, put out a press release noting that “As is standard with every
transition, the outgoing administration, in coordination with the incoming
one, requested all politically appointed officers submit letters of resignation.”
According to CNN, the officials were actually asked to leave by the Trump
administration rather than stay on for the customary transitional few months.
The entire premise of Rogin’s article was essentially nonexistent.

As always, the correction received far less attention than the fake news itself:
Vox’s article, for instance, was shared around 9,500 times on Facebook, less
than one-sixth the rate of Rogin’s piece. To this day, Rogin’s piece remains
uncorrected regarding its faulty presumptions.

� January 27: The Photoshopped Hands Affair

On January 27, Observer writer Dana Schwartz tweeted out a screenshot of
Trump that, in her eyes, proved President Trump had “photoshopped his
hands bigger” for a White House photograph. Her tweet immediately went
viral, being shared upwards of 25,000 times. A similar tweet by Disney ani-
mator Joaquin Baldwin was shared nearly 9,000 times as well.

Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 19 of 30



The conspiracy theory was eventually debunked, but not before it had been
shared thousands upon thousands of times. Meanwhile, Schwartz tweeted
that she did “not know for sure whether or not the hands were shopped.” Her
correction tweet was shared a grand total of . . . 11 times.

� January 29: The Reuters Account Hoax

Following the Quebec City mosque massacre, the Daily Beast published a
story that purported to identify the two shooters who had perpetrated the
crime. The problem? The story’s source was a Reuters parody account on
Twitter. Incredibly, nobody at the Daily Beast thought to check the source to
any appreciable degree.

� January 31: The White House-SCOTUS Twitter Mistake

Leading up to Trump announcing his first Supreme Court nomination, CNN
Senior White House Correspondent Jeff Zeleny announced that the White
House was “setting up [the] Supreme Court announcement as a prime-time
contest.” He pointed to a pair of recently created “identical Twitter pages” for
a theoretical justices Neil Gorsuch and Thomas Hardiman, the two likeliest
nominees for the court vacancy.

Zeleny’s sneering tweet—clearly meant to cast the Trump administration in
an unflattering, circus-like light—was shared more than 1,100 times on
Twitter. About 30 minutes later, however, he tweeted: “The Twitter accounts
. . . were not set up by the White House, I’ve been told.” As always, the
admission of mistake was shared far less than the original fake news:
Zeleny’s correction was retweeted a paltry 159 times.

� January 31: The Big Travel Ban Lie

On January 31, a Fox affiliate station out of Detroit reported that “A local busi-
ness owner who flew to Iraq to bring his mother back home to the US for med-
ical treatment said she was blocked from returning home under President Trump’s
ban on immigration and travel from seven predominantly Muslim nations. He said
that while she was waiting for approval to fly home, she died from an illness.”

Like most other sensational news incidents, this one took off, big-time: it was
shared countless times on Facebook, not just from the original article itself
(123,000 shares) but via secondary reporting outlets such as the Huffington
Post (nearly 9,000 shares). Credulous reporters and media personalities shared
the story on Twitter to the tune of thousands and thousands of retweets, includ-
ing: Christopher Hooks, Gideon Resnick, Daniel Dale, Sarah Silverman, Blake
Hounshell, Brian Beutler, Garance Franke-Ruta, Keith Olbermann (he got 3,600
retweets on that one!), Matthew Yglesias, and Farhad Manjoo.

The story spread so far because it gratified all the biases of the liberal media
elite: it proved that Trump’s “Muslim ban” was an evil, racist Hitler-esque
mother-killer of an executive order.

There was just one problem: it was a lie. The man had lied about when his
mother died. The Fox affiliate hadn’t bothered to do the necessary research

20 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 21 of 30

to confirm or disprove the man’s account. The news station quietly corrected
the story after giving rise to such wild, industrial-scale hysteria.

� February 1: POTUS Threatens to Invade Mexico

On February 1, Yahoo News published an Associated Press report about a
phone call President Trump shared with Mexican president Enrique Pena Nieto.
The report strongly implied that President Trump was considering “send[ing]
U.S. troops” to curb Mexico’s “bad hombre” problem, although it acknowledged
that the Mexican government disagreed with that interpretation. The White
House later re-affirmed that Trump did not have any plan to “invade Mexico.”

Nevertheless, Jon Passantino, the deputy news director of BuzzFeed, shared
this story on Twitter with the exclamation “WOW.” He was retweeted 2,700
times. Jon Favreau, a former speechwriter for Barack Obama, also shared the
story, declaring: “I’m sorry, did our president just threaten to invade Mexico
today??” Favreau was retweeted more than 8,000 times.

Meanwhile, the Yahoo News AP post was shared more than 17,000 times on
Facebook; Time’s post of the misleading report was shared more than 66,000
times; ABC News posted the story and it was shared more than 20,000 times.
On Twitter, the report—with the false implication that Trump’s comment was
serious—was shared by media types such as ThinkProgress’s Judd Legum,
the BBC’s Anthony Zurcher, Vox’s Matt Yglesias, Politico’s Shane Goldmacher,
comedian Michael Ian Black, and many others.

� February 2: Easing the Russian Sanctions

Last week, NBC News national correspondent Peter Alexander tweeted out
the following: “BREAKING: US Treasury Dept easing Obama admin sanctions
to allow companies to do transactions with Russia’s FSB, successor org to
KGB.” His tweet immediately went viral, as it implied that the Trump admin-
istration was cozying up to Russia.

A short while later, Alexander posted another tweet: “Source familiar [with]
sanctions says it’s a technical fix, planned under Obama, to avoid unintended
consequences of cybersanctions.” As of this writing, Alexander’s fake news tweet
has approximately 6,500 retweets; his clarifying tweet has fewer than 250.

At CNBC, Jacob Pramuk styled the change this way: “Trump administration
modifies sanctions against Russian intelligence service.” The article makes it
clear that, per Alexander’s source, “the change was a technical fix that was
planned under Obama.” Nonetheless, the impetus was placed on the Trump
adminsitration. CBS News wrote the story up in the same way. So did the
New York Daily News.

In the end, unable to pin this (rather unremarkable) policy tweak on the
Trump administration, the media have mostly moved on. As the Chicago
Tribune put it, the whole affair was yet again an example of how “in the
hyperactive Age of Trump, something that initially appeared to be a major
change in policy turned into a nothing-burger.”



22 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com

� February 2: Renaming Black History Month

At the start of February, which is Black History Month in the United States,
Trump proclaimed the month “National African American History Month.”
Many outlets tried to spin the story in a bizarre way: TMZ claimed that a “sen-
ior administration official” said that Trump believed the term “black” to be
outdated. “Every U.S. president since 1976 has designated February as Black
History Month,” wrote TMZ. BET wrote the same thing.

The problem? It’s just not true. President Obama, for example, declared
February “National African American History Month” as well. TMZ quickly
updated their piece to fix their embarrassing error.

� February 2: The House of Representatives’ Gun Control Measures

On February 2, the Associated Press touched off a political and media firestorm
by tweeting: “BREAKING: House votes to roll back Obama rule on background
checks for gun ownership.” The AP was retweeted a staggering 12,000 times.

The headlines that followed were legion: “House votes to rescind Obama gun
background check rule” (Kyle Cheney, Politico); “House GOP aims to scrap
Obama rule on gun background checks” (CNBC); “House scraps background
check regulation” (Yahoo News); “House rolls back Obama gun background
check rule” (CNN); “House votes to roll back Obama rule on background
checks for gun ownership” (Washington Post).

Some headlines were more specific about the actual House vote but no less mis-
leading; “House votes to end rule that prevents people with mental illness from
buying guns” (the Independent); “Congress ends background checks for some
gun buyers with mental illness” (the Pittsburgh Post-Gazette); “House Votes to
Overturn Obama Rule Restricting Gun Sales to the Severely Mentally Ill” (NPR).

The hysteria was far-reaching and frenetic. As you might have guessed, all of it was
baseless. The House was actually voting to repeal a narrowly tailored rule from the
Obama era. This rule mandated that the names of certain individuals who receive
Social Security Disability Insurance and Supplemental Security Income and who
use a representative to help manage these benefits due to a mental impairment be
forwarded to the National Instant Criminal Background Check System.

If that sounds confusing, it essentially means that if someone who receives
SSDI or SSI needs a third party to manage these benefits due to some sort
of mental handicap, then—under the Obama rule—they may have been
barred from purchasing a firearm. (It is thus incredibly misleading to suggest
that the rule applied in some specific way to the “severely mentally ill.”)

As National Review’s Charlie Cooke pointed out, the Obama rule was opposed
by the American Association of People With Disabilities; the ACLU; the Arc of
the United States; the Autistic Self-Advocacy Network; the Consortium of
Citizens With Disabilities; the National Coalition of Mental Health Recovery;
and many, many other disability advocacy organizations and networks.



Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 23 of 30

The media hysteria surrounding the repeal of this rule—the wildly misleading
and deceitful headlines, the confused outrage over a vote that nobody under-
stood—was a public disservice.

As Cooke wrote: “It is a rare day indeed on which the NRA, the GOP, the
ACLU, and America’s mental health groups find themselves in agreement on
a question of public policy, but when it happens it should at the very least
prompt Americans to ask, ‘Why?’ That so many mainstream outlets tried to
cheat them of the opportunity does not bode well for the future.”

★ ★ ★ ★ ★

Looking back to May, here are excerpts from an article by Daniel Payne titled
“13 More Major Fake News Stories in Just Five Months of Trump’s Presidency”
that were posted at thefederalist.com on May 23, 2017.

__________

We are merely five months into the presidency of Donald J. Trump, and still
in the midst of a fake news epidemic. It has grown more subtle and refined
over time—gone is the regular cycle of industrial-scale media ineptitude and
stupidity that began shortly after Trump clinched the presidency—but it is still
chugging on like one of those old-fashioned Kalamazoo hand-pump railway
cars: slow and quiet but somehow weirdly inexorable.

At a certain point we must ask ourselves why. We know the media are over-
whelmingly liberal, deeply hostile towards Trump’s presidency and conserva-
tives generally, and thus must feel rather strained and desperate when their
arch-nemesis-apparent holds the White House and Republicans command an
historic amount of political power throughout the country. Heady times will
drive anyone batty.

Yet this still does not explain its relentless nature. Trump administration or
no, majority Republican governor bloc or no, after a cursory freak-out it
shouldn’t be that hard for journalism to return to square one. The news
media have one job, and it is to report facts: factual things, things that are
true, things that are the opposite of false. It should not be difficult to do this.

Yet for many of our media leaders, it apparently is. This, to the great discredit of
the American fourth estate, is the media we have. What follows are 13 more exam-
ples of the post-election trend I tracked in an earlier article counting 16 others.

� January 22: The Trump-Comey Bromance

On January 22, shortly after President Trump took office, author Richard Hine
tweeted out a short video that he claimed showed Trump “literally [blowing]
a kiss to James Comey at a WH reception for law enforcement.” Hine’s tweet
was retweeted nearly 10,000 times. The media, naturally, glommed into it.

Among the media boosters of this story: ThinkProgress’s Judd Legum (re-
tweeted nearly 1,600 times), The New Republic’s Jeet Heer (657 retweets),



the Washington Post’s Gene Weingarten, the New Yorker’s Ben Taub, Slate’s
Mark Joseph Stern, Vox’s Matt Yglesias, GQ’s Keith Olbermann (retweeted
nearly 1,100 times), ThinkProgress’s Ian Millhiser, and many others. The
news outlets that ran with this story, meanwhile, included HuffPost, Raw
Story, The Week and others.

Unfortunately for all of the credulous media figures who took this story to
press (or to tweet), it wasn’t true: audio of the exchange clearly shows Trump
is not blowing a kiss to Comey, but rather saying his name. But a good, juicy
fake news story is hard to quash: months after this fake news died down, the
Washington Post’s Jenna Johnson reported on it as if it were credible.

� February 1: Neil Gorsuch’s ‘Fascism Forever’ Club

On February 1 the U.K. Daily Mail reported that Supreme Court nominee Neil
Gorsuch had “founded and led a student group” known as the “Fascism
Forever Club” in high school. The story made waves at news websites and on
social media: U.S. News and World Report, The Nation, AOL, the AV Club,
Salon, and Vice all fell for it, while writers and media personalities such as
Bill Maher, Heer, Gersh Kuntzman, Millhiser, and Olbermann all eagerly and
credulously tweeted about it.

As it turns out, it wasn’t true at all: Gorsuch had simply included the club as
a joke in his yearbook entry. Much of the media couldn’t simply wait to con-
firm this, however, leading to yet another hysterical fake news media cycle.

� February 17: The Mobilization of the National Guard

On February 17, Garance Burke at the Associated Press published a bomb-
shell report that claimed “the Trump administration considered a proposal to
mobilize as many as 100,000 National Guard troops to round up unauthorized
immigrants, including millions living nowhere near the Mexico border.” The AP
story was shared 43,000 times on Facebook. The Boston Globe ran the story;
so did CBS and the Chicago Tribune and the Los Angeles Times and Slate and
Vice and countless smaller outlets. Social media went nuts.

Everyone took the AP at its word, which turned out to be a mistake: as Becket
Adams pointed out at the Washington Examiner, the entire story was more
or less bogus: the “proposal” was in fact an “early, pre-decision draft,” one
never seriously considered by the Department of Homeland Security, it never
mentioned “100,000 National Guard troops,” and never actually mentioned
nationalizing the National Guard.

The AP quietly edited its story to correct these humiliating errors, although
to this day there is still no official correction on the story’s webpage.

� February 25: Kuwait’s Pay-to-Play at Trump Hotel

On February 25, NPR and Reuters reported that Kuwait’s ambassador was hold-
ing his annual National Day celebration at Trump International Hotel in
Washington DC, an event that could have cost him upwards of $60,000. Trump

24 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



was spotted at the same hotel, leading many in the media to believe he was
there as part of some pay-for-play scheme with the Kuwaiti government.

Many in the media jumped on board this story and began circulating it wide-
ly. ThinkProgress’s Legum put out a series of tweets about the alleged scan-
dal; these tweets were collectively retweeted thousands and thousands of
times. Phillip Rucker, the Washington Post’s White House bureau chief, tweet-
ed about it. New York Times and MTV writer Ana Marie Cox tweeted about it,
and so did HuffPost’s Sam Stein tweeted it, as well.

One big problem, however: NPR and Reuters got their dates mixed up. The
Kuwaiti celebration had actually been held the Wednesday prior to Trump’s visit.
Most of these erroneous tweets were subsequently deleted as the mistake
became clear, though Cox left hers up and simply issued a correction (her orig-
inal tweet received 1,200 retweets; her correction received a grand total of ten).

� April 11: The Jeff Sessions ‘Filth’ Scandal

On April 11, Attorney General Jeff Sessions gave a speech to border agents
in Nogales, Arizona. The prepared remarks lambasted the “international crim-
inal organizations that turn cities and suburbs into warzones, that rape and
kill innocent civilians” and declared “It is here, on this sliver of land, where
we first take our stand against this filth.”

The line about “filth,” which obviously refers to brutal criminal gangs, did not
actually make it into the speech; Sessions left it out while talking. Nevertheless,
the prepared remarks managed to circulate through the press, somebody point-
ed out the line about “filth,” and—predictably—media types began freaking out.

Daniel Drezner, a writer for the Washington Post, tweeted that Sessions
“described illegal immigrants as ‘filth.’ ” His tweet received more than 5,300
retweets. Vox’s Yglesias claimed that Sessions vowed to “rid the nation of the
‘filth’ of Latin American immigrants.” Daily Kos writer Gabe Ortíz claimed
Sessions’s speech went “full-on white nationalist.” Legum tweeted that
Sessions had simply been talking about “immigrants.” So did ThinkProgress
Senior Editor Ned Resnikoff.

To his credit, Drezner eventually issued a mea culpa in the Washington Post.

� May 1: Ghosts of Billboards Past

On May 1, a fellow named Peter Brack claimed on Twitter that the president
of the Philippines had received an invite to the White House around the same
time that Ivanka Trump “model[ed] in an ad for POTUS’s new Tower in
Manila.” The implication, of course, was that the two presidents were collud-
ing in some pay-for-play scheme.

Brack’s tweet was retweeted thousands and thousands of times. Numerous media
figures ran with the story: Jon Lovett (retweeted more than 1,500 times), Joy
Ann Reid (retweeted just as much), Keith Boykin (more than 2,000 retweets),
Matt Laslo, Audra Wolfe, Mark Follman, Michael Showalter, Victoria McGrane, Paul
Farhi, Richard Lawson, Jonathan Wald, Aaron Vallely, many others.

Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 25 of 30



It was a horrible scandal—except for the small, irrelevant detail that the bill-
board in question had come down years before and the photo was years out-
of-date. Other than that, the outrage was well-placed and spot-on!

� May 3: The DOJ Prosecutes a Woman for Laughing

On May 3, Vox’s German Lopez published a piece claiming that “the US
Department of Justice is literally prosecuting a woman for laughing at Jeff
Sessions.” It will not surprise you to know that this story went insanely viral:
it was shared nearly 106,000 times on Facebook. A few days later at Vox, Lizz
Winstead wrote that the woman was “arrested for the crime of laughing . . .
during the confirmation hearings of Attorney General Jefferson Beauregard
Sessions” (this netted an additional 20,000 Facebook shares).

A Mother Jones headline blared: “Woman Convicted After Laughing During
Jeff Sessions’ Confirmation Hearing” (43,000 shares). Vanity Fair: “A jury just
convicted a woman for laughing at Jeff Sessions” (40,000 shares). HuffPost:
“A woman is on trial for laughing during a congressional hearing” (13,000
shares). NBC News: “Activist faces jail time for laughing during Sessions
hearing” (13,000 shares). The New York Times: “A code pink protestor laughs
over a Trump nominee and is convicted” (34,000 shares).

It once again took Adams at the Washington Examiner to throw some water
on this hysterical fire. The foreman of the jury that convicted the woman
pointed out that the woman “did not get convicted for laughing. It was her
actions as she was being asked to leave. [The woman’s] comments as she
was being escorted out caused the session to stop. It disrupted the session.”
Indeed, the protestor herself, Desiree Fairooz, wrote an article for Vox in
which she pointed out that other people had laughed at the hearing yet had-
n’t been arrested—a strong indication that Fairooz’s crime was disruptive
behavior, not simply “laughing.”

The media, propelled by sensational gender politics and profound paranoia
about Sessions, could not be bothered to write up a nuanced or detailed take
on this issue. Indeed, you can see this slyly dishonest tendency at Snopes.
com: writer David Emery rated as “true” the claim that Fairooz “was prose-
cuted for disorderly conduct after she laughed” during the hearing. This is
technically accurate, but deliberately and cleverly misleading—in other
words, a normal media trick in the Age of Trump.

� May 4: The Nonexistent Beer Party

On May 4, shortly after the American Health Care Act passed the House of
Representatives, “lady reporter” Alexandra Jaffe tweeted that she had seen
“cases upon cases of beer . . . rolled into the capitol on a cart covered in a
sheet.” From this dubious tweet about an unverified beerfest, retweeted over
3,400 times, all hell broke loose.

Sally Kohn, seemingly rhetorically, asked if the beers were there “to celebrate
the millions of Americans who will be hurt by [the GOP’s] new legisla-
tion?!?!?!?” The Center for American Progress-Action’s Igor Volsky, incredu-

26 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com



Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 27 of 30

lous and flabbergasted, demanded: “THESE FRAT BOYS ARE GONNA F-CKING
PARTY AFTER STRIPPING 24 MILLION OF INSURANCE?!?!” (Volksy’s tweet
was shared more than 2,100 times.)

The feminist website Jezebel wrote that Republicans “[drank] beer” in the wake
of the AHCA’s passage. “Republicans celebrated taking away Americans’ health
insurance with cases of beer,” blared a headline at Mic. MSNBC’s Joe Scarborough
called the news about the beer party “deplorable.” At RawStory, Brad Reed wrote
that Republicans “plan massive beer bash as they take healthcare away from
women, the disabled and the poor.” Yahoo’s Dan Devine was scandalized by the
news. The Daily Dot reported that Republicans were ordering “cases upon cases
of beer” to celebrate. Stephen Colbert condemned the GOP’s “beer bash.”
Because they allegedly drank beer after the AHCA passage, Newsweek’s Kurt
Eichenwald said that “it should be [the GOP’s] loved ones who die.”

All of this righteous anger might have been well-placed—if the beer bash had
actually happened. As it turned out, the man who had wheeled the beers into
the Capitol explicitly told Jaffe that the drinks were not for the GOP conference.

A fantasy story, flatly contradicted by the testimony of a knowledgeable wit-
ness, nevertheless sent media types into gales of howling outrage. Nobody
bothered to fact-check the reports or even wait to see how the story devel-
oped. They just rolled with the anger, humiliating and debasing themselves
in the process.

� May 4: ‘Rape Is a Preexisting Condition’

Not to be outdone by the fake beer party hysteria, the Internet feminist
machine decided to do the hysterics one better. On May 4, the feminist group
Ultraviolet Action tweeted out a graphic that claimed the AHCA “made being
a rape survivor a preexisting condition.” Media outlets ran with this claim,
with astronomical social media shares quickly following: Mic (shared a stag-
gering 248,000 times on Facebook), New York Magazine (13,000 shares),
CNN (24,000 shares) and HuffPost (nearly 40,000 shares), among many oth-
ers. The coverage was sensational, outrageous and terrifying.

It was also wrong. The Washington Post gave the claim four Pinocchios: “[T]his
claim relies on so many factors—including unknown decisions by a handful of
states and insurance companies—that this talking point becomes almost mean-
ingless.” It was a falsehood from the start, but that didn’t stop prominent media
outlets from running with it. Just another fake news event in the Age of Trump.

� May 4: The Football Analogy Fiasco

May 4 was a busy day for the media. Sometimes the fake news incidents are
a little less consequential and a little pettier. The media rounded out May 4
with a sneering little scofflaw over an analogy White House Chief of Staff
Reince Priebus made after the passage of the AHCA in the House.

The Hill’s Molly Hooper tweeted out that, following the passage of the bill,
Priebus claimed that President Trump “stepped up and helped punt the ball
into the end zone.” The mangled metaphor—nobody punts into the end zone!



28 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com

—caused a number of outlets to titter with condescension: Slate, Vice, Talking
Points Memo, Sports Illustrated, the New York Daily News, Fox Sports, and Mic
all guffawed about Priebus’s idiocy. Even Colbert jumped on board.

Now, this may shock you, but it turns out that Hooper was wrong, and Prie-
bus actually said “punch,” not “punt.” The writers who had so quickly and so
eagerly mocked Priebus were forced to issue embarrassing corrections to
their smarmy hit pieces.

� May 10: The Fake Rosenstein Resignation Scandal

On May 10, the Washington Post reported that Trump’s Deputy Attorney
General Rod Rosenstein “threatened to resign” after a “narrative” emerged
that he was behind the firing of FBI Director James Comey. An anonymous
source reported this allegation to the Post.

The news was spread far and wide: the New York Daily News, the Huffington
Post, U.S. News and World Report, ABC News, Talking Points Memo, and
other outlets all cited the Post’s claim. Media types like Kyle Griffin, Yashar
Ali, Ruth Marcus, Adam Serwer, Tim Hanrahan, and Blake Hounshell all cred-
ulously tweeted the report.

As always, there was just one teeny weeny little problem with this story: it
wasn’t true. Rosenstein has explicitly denied that he threatened to quit. In
the Age of Trump, the media have become almost obsessively dependent
upon anonymous sources to advance their stories. In many cases, as in this
one, the source ends up being complete bunk.

� May 10: Comey’s Russian Probe Resource Request

Also on May 10, the news media exploded with reports that, prior to being
fired by President Trump, Comey had requested that the Justice Department
devote more resources to the FBI’s probe into Russia’s election meddling. The
unspoken implication, of course, was that Trump fired Comey to keep him
from discovering the truth about Trump’s involvement with Russia.

The media went nuts. The New York Times, NBC News, Reuters, CBS, ABC,
the Washington Post, CNN, Vox, CNBC, the Los Angeles Times, Politico, the
Chicago Tribune, Fox News, The Hill, Business Insider, ThinkProgress, the
Boston Globe, and many other news outlets ran with this story.

It is beyond the scope of one article to detail the staggering, almost biblical-
proportions-level media response on Twitter, although a few examples should
suffice. The story was tweeted by the Washington Post’s Ashley Parker, who
received over 5,200 retweets, while CNN’s Manu Raju tweeted about it to the
tune of 4,100 retweets. And those are just two reporters.

As is ubiquitous in the Age of Trump, these reports were inspired solely by the
testimony of anonymous sources. The on-the-record sources, on the other
hand, told a different tale: Department of Justice spokesman Ian Prior said the
report was “totally false,” while acting FBI director Andrew McCabe (who was
under oath, mind you!) affirmed that the FBI has “resourced” the Russian inves-



Churchofgodbigsandy.com Eye on the World • July 1, 2017 / 29 of 30

tigation “adequately.” He also claimed he was “not aware of” any request made
by Comey regarding additional resources (also pointing out that Comey would
have asked Congress, not the Justice Department, for additional resources).

There are three possibilities here: either Comey made the request but, inex-
plicably, nobody told his successor about it; Comey made the request, Mc-
Cabe was informed, then perjured himself to cover it up; or Comey never
made the request and it was a bogus story to begin with. Which do you think
is the most likely? And which of these options sound like fake news?

� May 20: The ‘Ivanka Charity’ Insanity

On May 20, Wall Street Journal reporter Rebecca Ballhaus tweeted, along
with a WSJ story, that “Saudi Arabia and UAE pledge $100 million to Ivanka’s
Women Entrepreneurs Fund.” This tweet was retweeted over 3,400 times.
She followed with another tweet: “Trump pilloried Clinton for such donations
to the Clinton Foundation on the campaign trail.” This tweet was retweeted
more than 7,400 times.

Shortly thereafter, CNN national security correspondent Jim Sciutto retweet-
ed Ballhaus’s initial tweet and claimed: “This is virtually identical to what
Trump and others in GOP criticized Clinton Foundation for.” This garnered an
astonishing 11,700 retweets (at press time). George Takei claimed that “the
Saudis plopped $100mil into Ivanka’s charity.” Retweet count: 21,000 and
growing. CNN contributor Ana Navarro tweeted: “Ivanka Fund got $100MM
pledge from Saudis & UAE.” At the time of this writing, this tweet had been
retweeted more than 43,000 times. Forty-three thousand.

It is rare to see a fake news event of this magnitude, perpetrated with such
extreme ignorance and ineptitude, spread by people who should honestly
know better but who, in the Age of Trump, simply do not care anymore. As
Wall Street Journal editor Sohrab Ahmari pointed out (repeatedly, yet to no
avail), the organization in question wasn’t “Ivanka’s Woman Entrepreneurs
Fund” or an “Ivanka Fund” or “Ivanka’s charity,” and it wasn’t comparable to
the Clinton Foundation in the slightest.

It was, rather, “a World Bank initiative that Ivanka is championing.” As NPR
put it, the fund was merely “inspired” by Ivanka Trump: “While Ivanka Trump
proposed the idea along with German Chancellor Angela Merkel, she is not
involved with its operation.” Then too, NPR notes, “The World Bank fund . . .
differs from the Clinton Foundation in some significant ways.”

Never the matter. In the Age of Trump, facts are unimportant to the media;
reality is secondary to narrative-making. It did not matter to these veteran
journalists (or Takei) that the fake news dreck they were peddling on Twitter
was out-and-out false. With Trump in the White House, the media is increas-
ingly apathetic towards, if not antipathetic to, the truth.

You deserve to have the facts. You deserve to know the truth—even if the
media often does its best to hide it from you.



30 of 30 / Eye on the World • July 1, 2017 Churchofgodbigsandy.com

★ ★ ★ ★ ★

Isaiah 55:6-11—“Seek you the LORD while He may be found, call upon Him
while He is near. Let the wicked forsake his way, and the unrighteous man his
thoughts; let him return to the LORD, and He will have mercy on him; and to
our God, for He will abundantly pardon. ‘For My thoughts are not your thoughts,
nor are your ways My ways,’ says the LORD. For as the heavens are higher than
the earth, so are My ways higher than your ways, and My thoughts than your
thoughts. For as the rain comes down, and the snow from heaven, and do not
return there, but water the earth, and make it bring forth and bud, that it may
give seed to the sower and bread to the eater, so shall My word be that goes
forth from My mouth; it shall not return to Me void, but it shall accomplish what
I please, and it shall prosper in the thing for which I sent it.”


